23948sdkhjf

Secondhand-smykker opnår større popularitet

Genbrug af alt fra tøj til sko har været populært i mange år, og nu er turen kommer til smykker

Another's Legacy er en secondhand-webshop, der beskæftiger sig med genbrug af smykker. Og netop genbrug er blevet en yndet disciplin blandt danske forbrugere - særligt i lyset af den voksende inflation og igangværende energikrise. 

Begge dele presser privatøkonomien hårdt. 

Hos Another's Legacy har de også mærket til både inflationen og energikrisen - men dét i en mere positiv sammenhæng. 

Hos virksomheden har man nemlig oplevet en stigning i omsætningen fra juni til august på 57 procent - og det tilskriver firmaets direktør blandt andet til krigen i Ukraine og følgekonsekvenserne heraf. 

Hvad betyder secondhand? 

- Secondhand er det engelske ord for genbrug, og her i Danmark bliver det benyttet i forhold til genbrug af pænere karakter specielt inden for tøj, sko og tilbehør. Det er oftest mærketøj, som bliver solgt via butik eller online. 

- Der findes også handelsplatforme, hvor det er private, som sælger secondhand-varer. Ved at købe secondhand er der mulighed for at få noget unikt til en lavere pris. Dog vil du også kunne opleve, prisen er højere i forhold til købsprisen, da nogle dyre mærkevarer bliver mere populære med tiden grundet f.eks. et lille sortiment.

- Det bliver mere og mere populært at købe secondhand i Danmark, da det giver mulighed for at få noget unikt til en lavere pris. I takt med populariteten stiger, giver det også flere muligheder for at gøre en god handel grundet den stigende konkurrence.

Kilde: www.secondhand.dk

- Det er kommet bag på os, hvor stor interessen for vores vintage-varer er blevet. Vi mærker det tydeligt her et halvt år efter krigens udbrud, hvor salget stikker helt af, siger Sander Lerche Rasmussen, direktør i Another's Legacy. 

Samtidig med krig, inflation og energikrise har virksomheder også lidt under materialemangel inden for industri- og byggeområdet. Det har også medført en øget interesse for secondhand-virksomheder, hvor varerne allerede er på lager. 

Det forklarer Sebastian Zenker, der er ekspert i forbrugeradfærd og professor i afsætningsøkonomi ved Copenhagen Business School. 

- Virksomheder har været udfordret på at levere sæsonvarer i tide. Møbelvirksomheder i sommersæsonen har manglet råvarer som træ og stål til udendørsmøbler, og tøj- og accessories-forhandlere har været forsinkede med deres sommerkollektion. Det får folk til at søge andre veje og investere i brugte alternativer, siger han. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062